woensdag 9 maart 2011

De poort naar de hemel

Bij het zien van de woorden sale, uitverkoop, soldes of rebajas begint mijn hart al sneller te kloppen en mijn ogen te twinkelen. Deze woorden betekenen meer kopen voor minder geld en dus trots op mijn aankopen kunnen zijn. Felgekleurde borden die bijna pijn doen aan mijn ogen zijn voor andere een ware nachtmerrie, maar voor mij een walhalla. Duwende en trekkende vrouwen en wachtrijen voor de deur, maar ook een moment van pure opwinding en strijd om leuke kleding te scoren voor minder geld dan misschien wel een dag eerder.

De sale is officieel vier keer paar jaar aan het einde van elk seizoen. Maar als je goed kijkt, nemen veel winkels het niet zo nauw met de grens en hebben het hele jaar door een sale-hoekje in hun winkel. Heel slim. Want op deze manier hoeven de winkels niet hun opvallende borden uit hun etalage te halen en blijven ze mensen trekken. Maar voor de echte shopaholics onder ons. Die borden gaan ons op een gegeven moment niet meer opvallen. Elke week hetzelfde bord zien, betekent dat er niks meer nieuws in de sale komt en wij daar ons al lang niet meer aangetrokken worden.

De sale moet uniek blijven en zijn grenzen kennen. Rijen bij de H&M, maar vooral bij de Zara op de dag wanneer de uitverkoop begint, zijn de tekenen dat die winkels het begrijpen. Vol spanning staan zowel meisjes als modebewuste jongens in de kou te wachten wanneer de poorten tot de hemel opengaan. En wanneer het dan zover is rennen zij als eerste naar hun favoriete afdeling op zoek naar dat kledingstuk, dat wanneer het niet in de uitverkoop was, soms wel twee keer zo duur zou zijn.

Maar de uitverkoop heeft daarentegen ook een keerzijde. Ging je ’s ochtends nog de deur uit met het idee dat je echt dat donkerblauwe leren jasje wilde kopen. ’s Middags kan je altijd nog terugkomen met drie broeken, twee shirtjes, een paar schoenen, een paar oorbellen, maar geen donkerblauw leren jasje. Je koopt dus veel meer dan je nodig hebt, alleen omdat het goedkoper is.

Toch moet je de uitverkoop nooit aan je voorbij laten gaan. Het is de kans om voor weinig geld een hippe outfit te scoren. Daarnaast leer je de zwepen van het vak. Winkelen is namelijk een vak, het is een kunst, je moet er maar goed in zijn, niet iedereen kan het. Dus ga vooral naar de winkels en laat je niet misleiden door de nieuwe collectie, die koop je die week erop wel.

Liefs,

Cherrelle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten